Saturday, September 27, 2014

week 2


Alhamdulillah..bersyukur ke hadrat ilahi dapat meneruskan perjalanan master ke minggu kedua...
Pada minggu ini kami mendengar penerangan mengenai jenis kamera oleh Encik Fuad...fotografer profesional....Banyak tips yang dia bagi....Aku nie manalah tau  hal kamera...ambik gambar je tau...itu pun kekadang blur,,tak centre..kikiiiii....aku harap dapat menimba ilmu dalam paper visual Tecnology Production nie........
           perkembangan kamera boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu kamera jenis SLR dan DSLR Jika kita inginkan gambar yang berkualiti tinggi, kamera SLR (Single-lens Reflex) sentiasa menjadi pilihan yang utama. Sukar untuk dipercayai bahawa, dalam kecanggihan kamera digital SLR pada hari ini, perkembangan teknologi ini telah wujud untuk sekian lama.


1959 – Nikon FSistem gambar kecil SLR Profesional telah mengukuhkan kedudukan berdekad-dekad lamanya dari Nikon dibawah fotografer profesional.


Image result for nikon f image


1976 – Canon AE-1

Perkembangan SLR telah mencapai ke kemuncaknya pada tahun 70an apabila jualan model Canon AE-1 telah mencecah 5 juta unit.


2003 – Canon EOS 300D
Canon telah mencapai hit di pasaran dengan penjualan EOS 300D yang direka khas untuk fotografer hobbyist. Pembuat yang lain mengikuti trend ini

2009 – Olympus E-3
Model terkini dari Olympus. Kamera SLR menyediakan Live-Preview pada paparan, ultrasound untuk membuang partikel-partikel habuk dari sensor dan jugak penstabil imej.

Seterusnya kamera yang mempunyai pelbagai fungsi dan kebolehan ini di beri nama DSLR. Tanpa menggunakan filem dan penggunaan tidak terhad.

Kamera DSLR memiliki optical viewfinders, removable lens, external flash, dan kemampuan untuk fokus serta kemampuan untuk menyesuaikan eksposure secara manual bila diperlukan. Hal ini merupakan pengganti langsung dari kamera yang menggunakan negative film berbasis model lensa refleks tunggal atau Single Lens Reflex (SLR) yang digunakan kebanyakan orang waktu dulu.


 kamera DSLR cenderung lebih rumit dan mahal dibandingkan kamera model Point-And-Shoot. Generasi awal model DSLR cenderung lebih mahal dan lebih besar dari kamera yang menggunakan negative film. Pada saat ini hal ini tidak elagi terjadi, kerana kamera DSLR menjadi lebih murah, ringan, dan lebih kompak sesuai dengan perkembangan jaman, bahkan generasi terbaru dapat menampilkan kualiti gambar High Definition.

Wah.....dapat belajar serba sedikit tentang kamera...sejarah perkembangannya....Apa yang dapat disimpulkan daripada Encik Fuad...aspek penting yang perlu dipertimbangkan dalam mengendalikan kamera ialah:

a) Aperture
b)Speed shutter
c)ISO

Ketiga perkara ini perlu dipertimbangkan untuk menghasilkan exposure yang baik...

apakah perkara-perkara ini......tungguuuu next week kita gali......bye....

No comments:

Post a Comment